Inden du læser videre, skal du vide dette: Dette indlæg er kurateret. Den er konstrueret ud fra mit ønske om at kommunikere autentisk, så det føles ægte og naturligt.

Men virkeligheden er det modsatte. Det ægte og det naturlige findes ikke længere på internettet. Det, som engang var råt og upoleret, er i dag erstattet af kunstig kommunikation, filtre og fravalg. Det hele er en stor kommerciel pærevælling af forskellige formater – ligesom dette.

For nylig læste jeg et indlæg fra Laura Madsen fra Compass Group. Hun proklamerede, at det autentiske stadig lever, og at de i Compass Group har succes med autentisk indhold på LinkedIn. Det fik mit freudianske hjerte til at pumpe en smule hårdere.

Du kan ikke være ægte på LinkedIn. Du kan virke ægte, men du kan aldrig blive det.

Vi er nødt til at stille os kritiske over for det autentiske. Forsøger vi i kommunikationsbranchen at maskere vores reelle hensigter, fordi vi bliver målt på, hvor mange produkter vi kan hjælpe med at skubbe over disken? Det tror jeg, og det er svært at modbevise.

Jeg kender ingen virksomheder, der kan leve uden opmærksomhed, synlighed og omsætning. Når vi kan opnå opmærksomhed og synlighed, som eventuelt leder til salg gennem det “autentiske” … ja, så slår vi til.

Målet afslører motivet

Madsen deler resultater fra Compass Groups’ arbejde med deres fortællinger med fokus på det menneskelige – de såkaldte autentiske fortællinger. 69 procent vækst i følgere, 67 procent mere engagement og 112 procent højere organisk rækkevidde.

Kommunikationsafdelingen er unægteligt glade for at kunne rapportere flotte stigninger på tværs af alle tre områder, men det afslører også målet og motivet.

Det handler ikke om at være autentisk. Det handler om at virke autentisk, fordi det giver flere følgere, mere engagement og højere organisk rækkevidde. Det er bare marketing pakket ind i noget andet, hvilket er grundlæggende okay, så længe vi kalder det, for hvad det er.

En kurateret virkelighed

Når en virksomhed deler en medarbejders personlige historie om arbejdsglæde, udfordringer eller udvikling, er det ikke ufiltreret. Det er i høj grad kurateret og poleret. Den har med sikkerhed været forbi den øverste chef i mindre virksomheder og kommunikationsafdelingen i større virksomheder.

Det betyder ikke, at det ikke er værdifuldt. Det kan det sagtens være, både for modtager og afsender. Men det er ikke autentisk. Der er en afgørende forskel mellem at være autentisk og at kommunikere autentisk. Det første er umuligt på en professionel platform som fx LinkedIn. Det andet er et bevidst valg.

Autenticitet er blevet kommunikationsbranchens hellige gral. Men jo mere vi taler om det, jo tydeligere bliver det: Det hele er kurateret og konstrueret.

Hvornår er du sidst stødt på noget autentisk på LinkedIn? Noget, der ikke var redigeret eller tilpasset til konteksten? Det er nøjagtigt det samme med dette indlæg. Jeg har truffet en masse valg. Jeg har skåret en masse fra. Jeg vejer mine ord. Jeg har taget et aktivt valg. Netop dér forsvandt det autentiske.

Den ægte vare er væk. LinkedIn er en professionel platform, hvor vi går mere op i at vise den bedste version af os selv frem for at vise den sande version af os selv. Det er hverken godt eller skidt. Det er virkeligheden.

Lev med det.