Er du personlig træner? Sådan skaber du dit eget kongebrand

Storytelling
~ 6 min. læsetid

Sundhed, kost og træning er tre varme emner. Vi kan nærmest ikke åbne Facebook eller Instagram, før vi bliver bombarderet med, hvordan nutidens, moderne kropsideal skal se ud, hvordan vi skal spise, eller hvordan vi skal opnå den perfekte krop.

Over en længere periode har jeg arbejdet for to forskellige segmenter i fitnessbranchen, hvilket har givet mig indsigt og viden om, hvordan personlige trænere kan (burde) skabe og opbygge deres eget kongebrand. Et brand, der sikrer overlevelse og vækst i et mættet marked.

Er du personlig træner, og ønsker du et stærkere, mere strømlinet brand, der sikrer klienter i morgen og langt ind i fremtiden? Jeg deler her, hvad jeg har lært omkring fitnessbranchen set fra en kommunikationsrådgivers egne, subjektive øjne.

Sæt i gang.

Mange tror, fejlagtigt, at det handler om at sælge en vare. Mange tror, fejlagtigt, at sundhed er en drøm, de skal sælge til deres klienter. I virkeligheden er det to andre elementer, som er afgørende for din succes som personlig træner. Det handler nemlig i højere grad om at kende og forstå din målgruppe samt bruge storytelling på et strategisk niveau og som et kommunikationsværktøj.

Det lyder enkelt, men alt for mange personlige trænere har ikke kendskab til deres målgruppe eller styr på, hvordan de aktivt kan bruge storytelling i deres markedsføring. Og det skal lige siges; der er mange om buddet. Antallet af personlige trænere er eksploderet, hvorfor det er vigtigere end nogensinde at skille sig ud, mens man på samme tid skal vække en følelse hos modtageren.

Det er derfor, at målgruppeanalyse og storytelling er afgørende. Men inden vi når så langt, så er der nogle små (vigtige) huller, vi skal have udfyldt; lad os gå de forskellige faser igennem, jeg mener er de vigtigste for at opnå et sundt, stabilt fundament for dit brand.


Få styr på din historie

Storytelling er efterhånden blevet noget af et buzzword. Det bliver i hvert fald kastet rundt i flæng, men størstedelen ved ikke, hvad storytelling er, og hvordan det kan bruges i branding og markedsføring.

Når vi snakker storytelling som branding, skal din egen historie fylde minimalt. Ja, du læste rigtigt; minimalt. Hvor mange tror du vælger dig, fordi du er cand.scient. og har tre (eller mere) års erfaring? 0. Dine kunder vælger dig, fordi de føler (vigtigt), at du kan gøre deres verden bedre = sundere, slankere, stærkere osv. De køber sig ikke ind på, at du har læst fem år på universitet.

Men din egen historie har også sin berettigelse; det er din virksomheds rygrad.

Start med at få et overblik over dine værdier, din mission og vision. Det giver dig et godt udgangspunkt for at få udarbejdet en kernefortælling. En fortælling, du kan bruge aktivt i din markedsføring, mens den på samme tid fungerer som rygraden i din virksomhed.

Det handler ikke om dig. Det handler om, hvordan du kan medvirke til, at dine kunder får en bedre verden.


Kend og forstå dine (potentielle) kunder

Målgruppeanalyse er uden tvivl den tungeste, men også den vigtigste del af at arbejde strategisk med branding. At forstå og kende din målgruppe er ikke kun ressourcekrævende, det kræver tid og tålmodighed.

Forestil dig dette. Du har et produkt. Lad os bare sige, du sælger fitnessprodukter. Du kører annoncer både på Facebook og Google. Og du ved, at din målgruppe er kvinder i alderen 25-45. Du har allerede sikret dig, at dine produkter henvender sig til kvinder i den aldersgruppe, dine annoncer er tilpasset og målrettet det rigtige segment, men du har stadig svært ved at sælge dine produkter.

Hvorfor?

Du har (måske) allerede begået en klassisk fejl; du antager og tror, at du kender din målgruppe. Har du i virkeligheden ikke blot segmenteret efter køn og alder …?

Det er utvivlsomt den største fejl personlige trænere begår. Segmentering har ikke det store at gøre med målgruppe, hvorfor du i bund og grund ikke kender din målgruppe. Du ved ikke, hvordan de tænker, hvordan de føler, hvad der trigger dem, hvad der giver dem en følelse af velvære, hvad der gør deres verden bedre osv. – du antager blot, at du gør.

Det giver problemer. Og hovedpine. Det er enormt svært at målrette annoncering i mod en målgruppe, du ikke kender eller forstår. Det er på samme tid endnu sværere at vide, hvordan den enkelte bevæger sig i den famøse salgstragt, da du (igen) ikke kender og forstår målgruppen.

Jo mere du ved om din målgruppe, jo nemmere er det at sælge dit produkt eller ydelse. Men hvordan kommer du i gang, tænker du? Spørg. Første skridt er at spørge dem, du tror er i din målgruppe, hvor du typisk finder frem til:

Deres udfordringer

  • Hvordan de tager imod forskellige budskaber
  • Hvordan deres verden ser ud
  • Hvordan dit produkt eller ydelse passer ind i deres verden og historie
  • Osv.

Det er nemmere at sælge dine produkter og ydelser til en målgruppe, du kender og forstår. Ikke mere spredehagl!


Få styr på dine budskaber; du er ikke sælger af natur

Ja, det virker basalt, men det er stadigt vigtigt. Alt for mange personlige trænere har ikke styr på deres budskaber – hvorfor størstedelen vender salgstragten forkert og forsøger at sælge som det allerførste.

Ud fra din målgruppeanalyse er der ikke mange ben i at målrette bestemte budskaber mod enkelte personer på forskellige stadier i din salgstragt.

Vigtigt; få styr på hvad du mener, og hvordan budskabet skal overleveres. Du kan eventuelt spørge dig selv; hvad vil du gerne have, at dine kunder skal kende dig for?


Læg en plan

Det lyder simpelt, og det er det også. Læg en plan for, hvordan, og hvor meget du skal producere af indhold. Det kan være alt fra en oversigt over opslag på Facebook og LinkedIn til det helt store årshjul inddelt i emner, sæson mv.

Dernæst skal du opsamle data fra din hjemmeside via Google Analytics og Facebook Pixel. Jo mere data du har på dine besøgende, jo nemmere bliver det at målrette annoncering mv. Det giver desuden indsigt i besøgende på dine platforme, du altid kan bruge.

Et godt tip; opret et Google Sheet og lav en simpel oversigt med indhold, overskrifter, brødtekst, fokus, deadlines osv.


Send kunderne det rigtige sted hen

Jeg er nødt til at tage den med. Du skal have en plan og et mål for, hvor du sender dine potentielle kunder hen.

Det kan være, at du ønsker, de skal bevæge sig fra Facebook til din hjemmeside. Det kan også være, at du ønsker det stik modsatte.

Opstil mål for konverteringer, det styrker din indsats.


Få styr på, hvordan du passer ind i kundens historie

Det er hér magien finder sted. Det er hér, de rigtige dygtige trækker fra og skiller sig ud. Og det er hér, at storytelling for alvor kommer ind i billedet. Vi er tilbage til det med at fortælle historier – og det er ikke din egen historie, du skal fortælle.

Du skal fortælle historier, der passer ind i kundens egen historie/fortælling. Men hvad betyder det overhovedet? Det betyder, at du skal kende og forstå din målgruppe, så du kan målrette indhold mod dem. Igen, hvis du sælger fitnessprodukter skal dit produkt sælge en følelse af, at kundens egen historier bliver bedre, måske endda fuldender den.

Helt konkret betyder det; at hvis du sælger kostplaner, skal du argumentere for og snakke indtil værdien i at købe dine kostplaner. Du skal fortælle historier omkring dit produkt, som kunden kan forstå, mærke og identificere sig med. Det kan fx være, at dine kostplaner lægger vægt på, at der ingen forbud skal være, men alt med måde, hvorfor du sælger en måde at leve sundt på uden at gå på kompromis med kundens livskvalitet og selvopfattelse (læs slik, chokolade og andet godt). Se, det er noget kunden kan forstå, mærke og se sig selv i.

Det handler derfor om at fortælle de helt rigtige historier, der vækker følelser. Dine historier kunne fx have disse overskrifter:

  • Lev sundt uden forbud
  • Chokolade er kun usundt, fordi du gør det usundt
  • Sundhed er en livsstil, og det er op til den enkelte selv at tage et valg, om man vil med på vognen eller ej

Til sidst, lad mig understrege, at vi skal fra; ”vælg mig, jeg er cand.scient.”.

Selvom det er et mættet marked, så ligger der et kæmpe potentiale for personlige trænere til at skille sig fra mængden gennem strategisk storytelling. Hvorfor ikke gribe muligheden?

Og til allersidst; et par små fif. Få udarbejdet en stærk, visuel profil, en flot hjemmeside, brochure, visitkort mv.

P.S. vær dig selv.

DU VIL MÅSKE OGSÅ SYNES GODT OM ...