Make LinkedIn Great Again

Storytelling
~ 4 min. læsetid

Med fare for at blive buhet langt ud af banen kommer her mit syn på et af tidens hotteste buzzwords; social selling. Et buzzword/begreb/en tilgang/en metode, der, efter min mening, har mistet pusten og er ved at ødelægge sociale netværk herunder LinkedIn.

What the ****?

Social selling er da det hotteste. Ja, det er måske lige dét, du sidder og tænker - eller noget nærliggende. Men det er ikke en joke. Tværtimod. Der er sket et kæmpe skifte, som er ved at ødelægge oplevelsen ved at bruge Linkedin. Det digitale fællesskab, det professionelle netværk har fået en anden betydning.

Tendensen har allerede ødelagt Facebook, hvilket Mark Zuckerberg og co har forsøgt at rette op på ved at give brugerne flere opslag fra nære kontakter frem for brands/virksomheder.

Det store problem er, vi kan ikke længere åbne LinkedIn uden at blive mødt med selviscenesættende indhold i form af opslag, videoer og artikler, som kun har ét formål; at sælge.

Vi bliver bombarderet med værdiløst indhold. Det er ikke værdiskabende kommunikation. Hverken for mig eller mit netværk. Det er et irritationsmoment, og det har konsekvenser, fordi ...

  • du får ikke et like eller en deling.
  • du fremmer kun envejskommunikation, hvor dialog udebliver.
  • du får ikke min opmærksomhed, fordi du bliver skjult i mit feed.
  • du ødelægger dit brand, uden du selv er klar over det.

Envejskommunikation hører ikke hjemme på LinkedIn. Forestil dig, at du tager til en fest. Og det eneste du gør er at tale om dine produkter, dine ydelser, hvor sej du er, hvor mange kunder du har, hvad kunderne siger om dig … så bliver de andre festglade mennesker, der er kommet for at feste, en smule træt af dig, når du kun forsøger at sælge dit produkt eller ydelse.

Spillereglerne er nøjagtigt de samme på LinkedIn.

Vi har (åbenbart) ikke formået at skabe de optimale rammer for god, værdiskabende dialog til festen (LinkedIn), hvorfor social selling blot er blevet et modeord uden pondus.


Hvis du er ham den irriterende, der kun taler om dig selv, så får det konsekvenser for dig, dit brand og din virksomhed. For jeg (og mange andre) køber ikke dit produkt eller ydelse, fordi jeg ser ét (eller 10.000) af dine opslag, hvor du tror, at du er den nye Gary Vaynerchuk, Guds gave til marketing eller en alvidende fitness coach.

Nej, jeg holder mig væk, går i baren, tager en øl og finder en ny makker, jeg kan snakke med - tovejskommunikation.

Men problematikken handler ikke om social selling som begreb. Det handler derimod om os. Alle os, der bruger indhold til at skabe gode, autentiske relationer og derigennem (forhåbentlig) salg.

Det er os, der ødelægger det for resten, fordi vi ikke er gode nok til at skabe de rigtige rammer for en værdiskabende dialog.

Så lad mig understrege; social selling fejler intet.

Vi har (åbenbart) ikke formået at skabe de optimale rammer for god, værdiskabende dialog til festen (LinkedIn), hvorfor social selling blot er blevet et modeord uden pondus.

Hvordan fikser vi det?


Gi’ mig værdi for pokker

Giv din viden væk. Hvis du kontinuerligt føder dit netværk med godt indhold i form af din viden, giver du dig selv muligheden for at opbygge et sundt, stærkt brand - og netværk - hvor du opnår en større berøringsflade med spændende personer, mulige samarbejdspartnere og kunder.

Når du sidder en kold, mørk søndag aften og planlægger alle dine opslag en måned frem, så træk vejret og tænk tilbage på festen i går aftes ...

  • havde de andre festdeltagere lyst til at snakke med mig?
  • spurgte de indtil, hvordan jeg havde det?
  • virkede de interesseret i, hvad jeg havde at sige?
  • Kan du se, hvor jeg vil hen med det?

Den lange og hårde vej til toppen

Der er ingen genvej til at skabe et stærkt brand, et publikum og øget omsætning i din forretning gennem sociale medier. Hvis du tror, at social selling er et quickfix, så tro om igen - det er utopi. Og hvis nogen lover dig, at succes på digitale kanaler opstår over natten, så må jeg desværre skuffe dig. Det er en lang, sej kamp, hvor du hele tiden skal give dit netværk godt indhold. Indhold, der gør en forskel.

Som situationen er nu, så kan vi ikke åbne vores computer eller telefon uden at få lidt en flad oplevelse på LinkedIn. Men hvordan gør vi det bedre? Altså, hvordan gør vi alle sammen det bedre, så vores oplevelse med at interagere med hinanden på digitale platforme bliver en værdifuld oplevelse, hvor værdi trumfer salg?

Her er fire gode råd, der kan gøre oplevelsen en smule bedre:

  • det handler ikke om dig eller din virksomhed. Det handler om modtageren.
  • lær din målgruppe at kende ved at spørge dem = få at vide, hvad de vil have
  • brug data som en vejviser ikke en ledestjerne.
  • vær dig selv.

Hvis du har styr på ovenstående, har du også et bedre udgangspunkt for at udarbejde indhold, der skaber værdi. Indhold, der gør en reel forskel for modtageren.

Vi snakker hele tiden om, hvordan content is king, men uden kontekst, forståelse og indsigt i målgruppen, er indholdet ligegyldigt.

Følger du ikke de uskrevne regler for festen, bliver du muted, dit netværk forsvinder - og det samme gør din forretning.

DU VIL MÅSKE OGSÅ SYNES GODT OM ...