Kommunikationsrådgiver med kommercielt fokus

Kommunikationsrådgivning til små og mellemstore virksomheder med lange og kringlede kunderejser.

Kristian Frost - Kommunikationsrådgiver og tekstforfatter

Derfor køber kunderne rådgivning hos Frost

I en lille eller mellemstor virksomhed overlapper mange funktioner hinanden. Direktøren er sælger, HR-chef og økonomiansvarlig – og i nogle tilfælde også ansvarlig for kommunikation og markedsføring med hjælp fra én eller to personer internt.

Det betyder, at fokus på kommunikation er noget, der sker, når der lige er et øjeblik mellem telefonopkald, svar på mails, helt almindelig drift, eller når nogen får en god idé til et eller andet.

Når virksomhedens kommunikation styres af tilfældigheder, bliver man i tvivl. Kunderne bliver også i tvivl. Det ønsker du ikke.

Hvis du er din egen nærmeste kommunikationsrådgiver, så spørg dig selv: "Er det virkelig den bedste løsning, at jeg også skal agere kommunikationschef med 15 års erfaring, når jeg har 1.000 andre ting på tapetet?" Det er ikke nemt at være både kaptajn og kommunikationsansvarlig på samme tid.

God kommunikation giver gode resultater. Derfor skal du hyre en freelance kommunikationsrådgiver. Og derfor skal du hyre mig, Kristian Frost.

Middelmådig kommunikation koster mere, end du tror

God kommunikation, de rigtige ord i den rette sammenhæng og et godt omdømme kommer ikke af sig selv. Det er en investering.

Hvad tror du, det koster dig, hvis …

  • du ikke ved, hvad du skal sige eller til hvem?
  • du ikke formår at tiltrække de rigtige kunder?
  • du bliver valgt fra til fordel for en konkurrent?
  • du ikke kan vinde synlighed og tillid i markedet?

Det er ikke en investering. Det er bare dyrt, og det skal du helst undgå. Herunder kan du se en liste over ydelser, som alle har et strategisk afsæt, og som kan tage din kommunikation fra middelmådig til god. Det er billigere, end man skulle tro.

Sådan kan jeg hjælpe dig

Man skal kende problemet, før man kan løse det. Jeg anbefaler derfor alle små og mellemstore virksomheder at starte med en situationsanalyse, et kort og begrænset forløb, som giver de bedste forudsætninger for at identificere det rigtige problem.

Hvis du ikke kender problemet, hvordan skal du så løse det? Du bliver ikke mødt med frameworks formet som en trappe med 12 trin eller pakkeløsninger, som rimer, eller hvor alle faser starter med F.

Situationsanalysen gør det nemmere for dig at træffe den rigtige beslutning om, hvad du skal bruge dine penge på – og den giver dig et overblik over, hvilke ydelser du bør købe, så du kommer tættere på dine mål, uanset hvad de måtte være.

Situationsanalyse Pris 9.995 kr.
Kom i gang inden for 14 dage

Situationsanalysen er en metodisk arbejdsgang, der sikrer, at du ikke spilder tid og penge på at løse de forkerte kommunikationsproblemer.

Pris: 9.995 kr. (engangsbetaling)

Udfordringen: Du mærker, at der er knas med kommunikationen. Måske mangler du synlighed, måske er salgstallene træge, eller måske er den interne retning uklar. Du har brug for et par erfarne, objektive øjne udefra til at definere problemet korrekt.

Løsningen: Jeg gennemgår relevant materiale, interviewer nøglepersoner og kigger på nærmeste konkurrenter. Situationsanalysen er din tryghed for, at du får defineret den reelle problemstilling, så du undgår at spilde tid og penge på noget, som ikke er værdiskabende i din virksomhed.

Resultatet: Efter syv dage står du med et objektivt og veldokumenteret beslutningsgrundlag. Du får en opsummering, som du kan bruge til at træffe den rigtige beslutning, uanset om du vælger at løse problemet internt, med mig eller med en anden rådgiver. Den indeholder også 1–3 quick wins, du kan tage action på med det samme.

Næste skridt: Baseret på analysen får du min anbefaling om, hvilke ydelser der bedst løser udfordringerne. Her i butikken bliver du ikke påtvunget et langt forløb baseret på et bestemt framework. Du får tilbudt, hvad du har brug for.

Dit økonomiske sikkerhedsnet: De 9.995 kr. er ikke en udgift. Det er din startkapital og en garanti for, at dit næste kommunikationsprojekt er det rigtige. Derfor bliver din startkapital en del af den samlede pris for strategiforløb på over 65.000 kr. (ex. moms), hvis vi fortsætter samarbejdet inden for 30 dage. Det er nærmest risikofrit at komme i gang.


Gå til kontakt
Positionering Du skal være dem, kunderne tænker på, når … Pris 25.000-50.000 kr.

Udfordringen: Hvis du tiltrækker for få (eller de forkerte) kunder, er det ofte, fordi der er problemer med virksomhedens positionering. Du kan enten sige det rigtige til de forkerte eller det forkerte til de rigtige.

Løsningen: Jeg hjælper dig med at definere, hvad der gør dig anderledes og bedre til at hjælpe en bestemt målgruppe. Det handler om at finde din plads i markedet og fremstå på en måde, som tiltrækker de mennesker, du helst vil handle med.

Spørgsmål, jeg hjælper dig med at besvare:

  • Hvad kan du (bedre end andre)?
  • Hvad har dine kunder brug for (og hvad har de ikke brug for)?
  • Hvem (eller hvad) er du oppe imod (og hvordan skiller du dig ud)?
  • Hvad vil du være for hvem?

Metode: Vi arbejder i fire faser med udgangspunkt i Kenichi Ohmaes tre C'er: Customer (kunderne), Company (virksomheden), Competitor (konkurrenterne), også kaldet den strategiske triangel.

De fire faser:

1. Indsigt: Jeg interviewer relevante nøglepersoner og nuværende (og eventuelt tidligere) kunder for at få et retvisende billede af situationen.

2. Analyse: Jeg kortlægger jeres nærmeste konkurrenter (og mulige alternativer) og identificerer mulige (kommunikations)huller i markedet.

3. Workshop: Vi samler trådene og drøfter mulige positioner.

4. Anbefaling: Du får to eller tre konkrete positioneringsscenarier, hver med en mini-business case og en anbefaling.

Resultatet: En skarp position, som gør det nemt for de rigtige kunder at vælge jer på jeres præmisser.

Brandplatform Din fortælling er din fordel. Har du styr på den? Pris 25.000-50.000 kr.

Udfordringen: Det er svært at omsætte strategi til dagligdagens kommunikationsindsatser. Alt for mange små og mellemstore virksomheder har en PDF-fil, som ligger godt gemt væk i en eller anden mappe fra sidste år, hvor der står noget om, hvem de er, hvad de tror på, hvad de gør for kunderne osv. Det er et problem.

Løsningen: Jeg hjælper dig med at sætte ord på virksomhedens position og identitet, så du ikke løber panden mod muren, hver gang du skal kommunikere noget til nogen. En god brandplatform hviler på en klar forståelse af virksomhedens mission, vision, værdigrundlag og den ønskede position i markedet.

Du får en brandplatform med:

  • Mission og vision
  • Værdigrundlag
  • Kernefortælling
  • Slogan

Resultat: En klar ramme for din kommunikation og marketing, så I bruger mindre tid på at tvivle og mere tid på at udkomme med den samme historie og de samme budskaber gang på gang.

Kommunikationsstrategi Understøtter din kommunikation dine forretningsmål? Pris 25.000-50.000 kr.

Udfordringen: Du har styr på, hvem I er, og hvad I står for. Men hvordan sikrer du, at jeres kommunikation understøtter forretningsmål? For mange små og mellemstore virksomheder kommunikerer uden klar retning, hvilket giver middelmådige resultater.

Løsningen: Jeg hjælper dig med at definere 'how to win' og 'where to play' med fokus på virksomhedens kommunikation. Vi arbejder også med målsætning, effektmåling, prioritering af målgrupper og kanaler.

Du får:

  • Kommunikationsmål koblet til forretningsmål
  • Prioriterede målgrupper
  • Budskabshierarki (hvad siger I hvornår?)
  • Kanalstrategi med klare valg og fravalg

Resultat: En klar struktur for jeres kommunikation, så I ved, hvad I skal kommunikere, til hvem og hvorfor – og hvordan I måler, om det virker.

Kommunikationsplan Hvad skal vi sige hvor og hvornår? Pris 10.000-25.000 kr.

Udfordringen: I har en kommunikationsstrategi og ved, hvor I skal hen. Men hvordan sikrer I, at strategien bliver til konkrete handlinger? Hvem gør hvad hvornår? Og hvordan holder I snuden i sporet, når hverdagen presser på?

Løsningen: Jeg hjælper dig med at omsætte jeres kommunikationsstrategi til en køreplan for de næste 6–12 måneder.

Du får:

  • Redaktionskalender med temaer
  • Kampagneplan med deadlines og milepæle
  • Ansvarsfordeling (hvem gør hvad?)
  • Budgetfordeling pr. kanal/aktivitet

Resultat: En kommunikationsplan for de næste 6–12 måneder, så I ved præcis, hvad I skal lave hvornår, og hvem der er ansvarlig.

Hvorfor hyre en kommunikationsrådgiver?

Du har et problem, som du gerne vil have løst. Noget fungerer ikke, som det burde. Du er usynlig i markedet, kunderne har ikke tillid til dig, eller du sælger for lidt. Uanset hvad du bøvler med, skal det løses.

Mit navn er Kristian Frost. Jeg er din eksterne kommunikationsrådgiver og tekstforfatter. Mit arbejde foregår i krydsfeltet mellem kommunikation, marketing og forretningsudvikling.

En typisk kunde i Frost Kommunikation er en ejerledet B2B-virksomhed inden for produktion, rådgivning, transport eller tech, hvor der er brug for en ekstern specialist til at diagnosticere problemet, analysere situationen, komme med anbefalinger og implementere løsningen.

Kristian har i flere år støttet Eilersen Electric med indhold til website, nyhedsbreve og kampagner. Høj kvalitet, nemt og effektivt.

Anders Tvegaard
Anders TvegaardCOOEilersen Electric Digital Systems A/S

Kristian leverede skarpe tekster til vores nye hjemmeside. Klart værditilbud, stærkere employer branding og et professionelt, effektivt samarbejde.

Jens Christian Lundholdt
Jens Christian LundholdtAdm. direktør (tidl.)FiberLAN A/S

En af de få, som kan tænke, skrive og rådgive. Godt og semi-unikt. OOONO takker for hjælpen.

Nicklas
Nicklas SørensenCCOOOONO A/S

Kristian tænker, før han skriver. Det er dyrbart, og det siger alt. Tak for hjælpen.

Kenneth
Kenneth SteelMarketingchef (tidl.)KIA Danmark

Jeg ringer altid til Frost, når jeg mangler den gode vinkel og de rigtige ord – også på engelsk.

Mads Wedderkopp
Mads WedderkoppAdm. direktør (tidl.)Dreaminfluence

Kristian leverer med indlevelse og forståelse, udfordrer strategien skarpt og bidrager med professionalisme, ordentlighed og høj kvalitet.

Charlotte Dinnie Jensen
Charlotte Dinnie JensenAdm. direktør (tidl.)Raunsborg ApS

Kristian har med indsigt og kreativitet været uundværlig i udviklingen af vores nye navn, brandplatform og slogan.

Johnny Ryser
Johnny RyserAdm. direktør (tidl.)Nordic Green Solutions (NGS)

Kristian har leveret stærkt copy og effektiv support til Royal Copenhagens paid-aktiviteter – altid professionelt og til tiden.

Kristian Holm Schlichting
Kristian Holm SchlichtingDigital Marketing ManagerRoyal Copenhagen

Kristian hjalp os skabe en stærk brandplatform med tydelig differentiering og et fantastisk slogan, som vi er meget glade for.

Nina Bøg Madsen
Nina Bøg MadsenAdm. direktørBøg Madsen Ejendomme

Kristian har med strategisk rådgivning og praktiske redskaber løftet min digitale identitet, skabt øget synlighed og styrket relationer.

Christian Hjermind
Christian HjermindKonsulentHjermind-LINK

Resultat var over alle forventninger. Vores fortælling er på plads. Vi kommer til at koble Kristian til at hjælpe os – uden tvivl!

Larsen
Kristian LarsenMarketing og medejerPL & Partners

Vil du høre om Kristian arbejde? Ring til mig på 65 74 xx xx. Jeg anbefaler ham hellere end gerne.

Lars Kejser
Lars KejserKonsulentPROPROCUREMENT

Om Frost Kommunikation

100+
kunder siden 2016
15+
års erfaring i branchen
9+
år som selvstændig

Gode ord kan åbne døre. De rigtige ord kan lukke salget. Det oplevede jeg første gang i 2010, da jeg først satte mine ben i kommunikationsbranchen.

Mit firma har taget navn efter, hvem jeg er, og hvad jeg laver. Frost Kommunikation er rådgivning og kommunikation leveret med hjerte og hjerne af mig, Kristian Frost, kommunikationsrådgiver og tekstforfatter. Sådan har det været siden 2016, og sådan fortsætter det.

Frost Kommunikation er sat i verden for at løse forretningskritiske problemer, som små og mellemstore virksomheder ikke har ressourcer eller kompetencer til at løse på egen hånd.


Tag mig til kontakt-siden